Saturday, July 19, 2014

kuih raya ketiga - cornflakes madu berkoko

Sebenarnya cornflakes madu tapi ditambah serbuk koko sebab aku dan anak2 suka coklat hihihi.

Ok, cornflakes madu ni sangat senang dan mesti orang suka punyalah. Asalkan dia tak berapa manis dan rangup. Biasanya, adik aku yang jual kuih tu yang buat tiap2 tahun.Tapi tahun ni dia bz sebab banyak order. Jadi, aku kenalah buat sendiri cuma biasalah, aku suka ubahsuai sikit.

Resepi dia senang nak ikut dan tak berlebih bahan. Hasil dia InsyaAllah sedap.

Bahan-bahannya
125 gm butter
3 sudu besar gula perang
3/4 atau 1 cawan madu ( sepatutnya rasa dia just nice)
1 kotak cornflakes Nestle (500gm)
3 sudu besar serbuk koko ( aku guna van houten)

kismis/ceri/ badam cincang panggang/gajus untuk hiasan dan bertambah sedap kalau ada

Cara-Cara
Panaskan butter hingga cair. Setelah cair, masukkan cornflakes dan gaul rata. Kemudian barulah masukkan madu, gaul lagi. Seterusnya masukkan gula perang dan akhir sekali koko. Gaul lagi sehingga sekata. Siap.

Sudukan ke dalam mangkuk kertas kecil.
Hiaskan dengan hirisan ceri merah dan apa2 hiasan yang ada. Kalau ada badam lagi sedap tau... tapi aku takda apa hiasan pun. Togel jek hihihi.

Bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 170'C selama 10-20 minit. Sehingga adunan rasa keras dan tak bercerai diantara kepingan flakes.
Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara ( masa sejukkan sebelum simpan dalam bekas, jauhkan daripada kipas ye... nanti lemau)

Masa buat ni, aku tak terus campurkan madu dengan butter sebab susah nak kacau dia. Madu tu akan membuatkan adunan melekit, sebab tu gaulkan cornflakes dengan butter dulu. Lepas tu bila masukkan madu, curahkan sedikit demi sedikit supaya sekata. Masa masukkan koko pun sama.

Verdict:

Rangup, tak terlampau manis, ada rasa koko.... hmmmm. Kalau taknak letak koko, takyah masukkan... akan dapatlah cornflakes madu original. Selamat mencuba....





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...