Saturday, August 2, 2014

birthday no 1

Semalam (1 Ogos 2014) merupakan hari lahir No 1. Oleh kerana raya, dan kami adik beradik berpakat untuk ke rumah kakak aku no 2, makanya adik2 plan untuk buat barbeque. So, terus mintak mak buat sikit doa selamat untuk dia... dan belikan kek.

Pagi2 lagi dah janji dengan adik2 untuk beli ayam, daging, sotong dan udang untuk diperap. Dlam pkul 10 adik aku sampai... lambat sebenarnya tapi biasalah... bila malam raya ada sedara datang umah... nak bergerak pagi2 adoi letihnyaaa...

Kitorang beli kat pasar ... ayam beli bahagian yang nak aja... peha, kepak dan thigh. Daging tak jadi. Sebab takda daging baru. Cuma, tersilap sikit.. sepatutnya beli udang dengan sotong lebih sikit. Aku beli sekilo jek... tak cukup rupanya hihihi... ( next time kena beli 2 @ 3 kilo untuk udang dan sotong dan beli ayam dalam 3@4 ekor). Lepas tu terus singgah AEON big untuk beli bahan2 lain macam sausage, crabstick, sos dan lain2 lagi. Bila dah sampai AEON... maknanya lamalah sket, sekali terbeli coklatlah... sabunlahhh... beraslah... telurlah nasib baik pengikat langsir takda stok hehehe. Dalam pukul 12 lebih baru sampai umah, basuh ayam, siang udang dan sotong dan perapkan semua sekali... simpan dalam fridge...

Start bakar arang lepas maghrib. Dalam lepas isya' baru start bakar udang, ayam, sausage dan crabstick. Abg ipar aku ada pemanggang besar... boleh bakar banyak2 skali jalan. Masa tu aku buat sotong goreng tepung dulu. Kakak aku ( tuan rumah) dah siap masak laksa johor. Gambar masa barbeque takda. Bz dan lupa hihihi.

Bila dah siap, semua skali kumpul makan dalam umah kakak aku. Mak buat doa selamat dan buat acara potong kek No 1.

Masa buat doa selamat...

Birthday boy tengah aminkan doa sambil mengadap kek.

Allah selamatkan kamu... Allah selamatkan kamu.....

No 1 menyengih bukan main lebar... lepas tu dapat duit raya lagi... xtra sebab birthday dia... haihhhh untunglah kau nakkkk.... mak doakan mudah2an membesar sbagai anak yang taat, saleh dan beriman kepada Allah... aminnnn

Alhamdulillah... semua makanan tak berbaki... resepi perapan yang kami try kali ni memang sesuai dengan semua adik beradik... nanti next post aku share yek... senang dan Alhamdulillah sedap...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...